آرایه های ادبی:

آرایه های ادبی یا صنایای ادبی بکاربردن فنونی است که رعایت آنها بر جلوه و جنبه زیبایی و معنوی سخن می افزاید.

 *تضاد: هرگاه دو واژه با معنای متضاد دریک بیت یا عبارت بکار رود آرایه تضاد است.

 " درنومیدی بسی امید است پایان شب سیه سپید است"

" گفتم که روی خوبت از من چرا نهان است          گفتا تو خود حجابی ورنه رخم عیان است "

" گفتم :که از که پرسم جانا نشان کویت                گفتا نشان چه پرسی آن کوی بی نشان است "

" به حلاوت بخورم زهر که شاهد ساقی است         به ارادت بکشم درد که درمان هم از اوست "

" کنم از جیب نظر تا دامن                               چه عزیزی که نکردی با من "

*تشبیه: مانند کردن چیزی به چیز دیگرکه به جهت داشتن صفت یا صفاتی با هم مشترک باشند. هر تشبیه دارای چهار رکن است:

*مشبه: کلمه ای که آنرا به کلمه دیگر تشبیه می کنیم.

*مشبه به: کلمه ای که کلمه دیگر به آن تشبیه شده است.

*ادات تشبیه: کلمه با واژه های هستند که نشاندهنده پیوند شباهت می باشند. " همچو-مانند-شبیه-نظیر-چو-همانند-..."

*وجه شبه: صفت یا ویژگی مشترک بین مشبه و مشبه به میباشد.

" چوآن ابر بهارم من   میتوانم آیا نبارم من "  چوان(ادات تشبیه)- ابر بهار(مشبه به)- من(مشبه)- نبارم(وجه شبه)

" پرهای طاووس مانند دسته گل پر نقش و نگار رنگارنگ است " پرهای طاووس(مشبه) – مانند(ادات تشبیه)

دسته گل پر نقش و نگار(مشبه به)- رنگارنگ (وجه شبه)

اضافه تشبیهی: اگر دریک تشبیه فقط مشبه و مشبه به بیاید و این دو بهم اضافه شوند و بین آنها علامت کسره یا ی باشد به آن اضافه ی تشبیهی می گویند. ( درخت دوستی آتش عشق )

" لنگ لنگان قدمی برمی داشت       هر قدم دانه ی شکری می کاشت "

*کنایه: هر گاه بخواهیم درباره مطلبی بطور مستقیم صحبت نکنیم و پوشیده سخن بگوییم و منظور نویسنده چیزی غیر از معنای ظاهری ولفظی آن عبارت است.

" آب از دستانش نمی چکد". معنای لفظی  نمیگذارد قطره ای آب به زمین برسد. معنای کنایه هیچ چیز از او به دیگران نمیرسد یعنی خسیس است.

" یکی را به سرنهد تاج بخت    یکی را به خاک اندرآرد ز تخت "

" از مکافات عمل غافل مشو          گندم از گندم بروید جو زجو "

 

*تکرار: آوردن یک کلمه بیش از یکبار برای تاکید .

" می توانم بعد از این با این خدا        دوست باشم دوست پاک و بی ریا "

" ماه برق کوچکی از تاج او             هر ستاره پولکی از تاج او "

" به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست "

*مبالغه: بیش از اندازه توصیف کردن یک چیز.

" ماه برق کوچکی از تاج او         هر ستاره پولکی از تاج او "

"گفتم: که سوخت جانم از آتش نهانم        گفت: آنکه سوخت او را کی ناله یا فغان است "

 

*مراعات نظیر: اگر دریک بیت یا سخن حدااقل سه کلمه بیاید که از نظر معنایی بهم ارتباط نزدیک باشند به این کار مراعات نظیر یا شبکه ی معنایی می گویند.

 

" هر چه می پرسم از خود خدا       از زمین و از آسمان از ابرها "

" مثل قصر پادشاه قصه ها           خشتی از الماس خشتی از طلا "

" مهربان و ساده و بی کینه است    مثل نوری در آینه است "

ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد     دل رمیده ما را انیس و مونس شد "

" ارغوان جام عقیقی به سمن خواهد داد   چشم نرگس به شقایق نگران خواهد شد "

" بیستون بر سر راه است مبادا از شیرین    خبر گفته و غمگین دل فرهاد کنید "

 

            " انسان خوبی باش ولی وقتت را برای اثبات به دیگران تلف نکن"

  


برای دانلود فایل word :